Kerstvlucht SNIP naar de West

 

Nadat de voorbereidingen waren voltooid en voor alle denkbare problemen een oplossing was bedacht, vertrok de Snip op 15 december 1934 om 00.11 uur vanaf Schiphol. Het was de bedoeling om in vier etappes naar Willemstad te vliegen. Allereerst van Amsterdam naar Casablanca (2350 km), dan Casablanca naar Porto Praja (2650 km), vervolgens van Porto Praja naar Paramaribo (3610 km) en tenslotte van Paramaribo naar Willemstad (1690 km). De lading van de Snip bestond uit 26.500 brieven. Een heel groot deel van die lading bestond uit brieven, die door de KLM ter beschikking waren gesteld en die bestemd waren om weer naar de verzenders te worden terug gezonden. Er bestonden twee versie van. Eén, waarbij boven het kadertje "Per Luchtpost by Airmail" gedrukt stond "per vliegtuig de Snip" en een versie waarbij die laatste opdruk ontbrak. Voor verzenders die geen relaties in de West hadden werd door de KLM een adresstrookje voor de de Postdirecteur te Paramaribo of voor de Postdirecteur te Willemstad geleverd.

Alle post, die in Amsterdam aan boord was genomen werd daar voorzien van een speciaal stempel in rode kleur waarop de bijzonderheden van de vlucht vermeld stonden. Voor zover mij bekend zijn er op de landingsplaatsen aan deze zijde van de oceaan onderweg geen poststukken aan boord genomen. Wel bestaat er buitenlandse post die via Amsterdam naar de West is vervoerd.

Na een zeer voorspoedige vlucht, waarbij de de radiopeilingen van de Nederlandse onderzeeboot K-XVIII en van de S.S. Stuyvesant mee hielpen om de koers vast te houden, kwam de Snip op 20 december 1934 om 12.45 uur aan in Paramaribo. Een enorme enthousiaste menigte verwelkomde de dappere bemanning. Toen vervolgens de post die voor Suriname bestemd was van boord ging en moest worden afgestempeld bleek dat het bewuste stempel was verloren of vergeten. Er werd toen in allerijl een nieuw stempel gemaakt. Over dit stempel staat in het blad "Le Philateliste" van 1 mei 1943 een prachtig verhaal: Na de ontdekking van de vermissing van het stempel ging men op zoek naar een graveur. Men vond er één en dat bleek een ontvluchte galeiboef uit Frans Guyana te zijn. Deze man sneed een cliché uit hout en als motief had hij gekozen voor De Vliegende Hollander, het spookschip dat bemand werd door schipbreukelingen en waarvan het verhaal ging, dat het door de lucht vloog. De man was echter de Nederlandse taal niet machtig en zo kon het gebeuren, dat de letter "c" ontbrak in het woord "Nederlandshe". Het stempel is toch ingebruik genomen en diende als aankomst- zowel als vertrekstempel.

Voor de volgende etappe van Paramaribo naar het Venezulaanse La Quaira, had de Snip in Paramaribo post aan boord genomen. De post voor La Quaira werd op 22 december 1934 afgestempeld met een maatschappijstempel dat door de KNSM te Caracas werd gebruikt om op brieven de dag van binnenkomst te vermelden. Er zijn echter enkele stukken bekend met een officieel stempel van de Venezulaanse posterijen.

Op de volgende halte Willemstad wordt de post voorzien van een aankomststempel, dat qua vorm gelijk is aan het vertrekstempel in Amsterdam, maar dan in een violette kleur. De goeverneur van Curaçao deelde de bemanning mede, dat het Hare Majesteit had behaagd om alle vier de bemanningsleden te benoemen tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau.

Hieronder nog een foto van de Snip bij de eerste landing op Aruba.

 

 

Zoals al in de aanhef van deze pagina werd vermeld, werden er ten behoeve van deze vlucht indertijd door de KLM speciale enveloppen ter beschikking gesteld, waarbij zelfs een gedrukt adresstrookje werd geleverd voor mensen, die geen relaties hadden in de West. Die enveloppe staat bovenaan deze pagina afgebeeld.

 

 

Elke geïnteresseerde in deze vlucht is er van op de hoogte, dat er twee verschillende typen van die speciale enveloppe bestonden. Eén met de gedrukte tekst “per vliegtuig “de Snip”” boven de aanduiding: per luchtpost / by airmail en één zonder die gedrukte tekst. Nader onderzoek van de enveloppen leverde echter nog meer verschillen op.

Aan de voorzijde van het groene vliegtuigje dat onder het woord Indie aan de linker bovenzijde van de enveloppe staat gedrukt, zijn drie groene boogjes zichtbaar. Deze boogjes moeten de snel ronddraaiende propellers voorstellen. Er zijn enveloppen, waarbij tussen de bovenste en de middelste groene boog, een rood boogje in tegengestelde richting is aangebracht. Niet op elke enveloppe waarop dit rode boogje staat, is hij zo goed zichtbaar.
 
Linksonder op de enveloppe staat in drie regels een tekst: "Hierboven het adres aan wien deze enveloppe moet worden teruggezonden. Sender’s adress please mention above." Ik heb inmiddels 3 varianten van deze tekst gevonden.
 
 
De tekst op 21 mm vanaf de linkerzijkant van de enveloppe;
 
 
 
 
De tekst op 6 mm vanaf de linkerzijkant van de enveloppe;
 
 
 
 
 
Extra ruimte tussen regel 2 en 3 van de tekst.
 
 
 
Ik heb nog geen documentatie kunnen vinden over de drukbijzonderheden van deze enveloppen. Ik houd mij aanbevolen voor informatie over de aangetroffen verschillen.

 

-0-0-0-