Pioniersvluchten

Eigenlijk meteen na de beëindiging van de 1e Wereldoorlog, is het geregelde vervoer van post door de lucht op gang gekomen. Tijdens de oorlog zal dat hoofdzakelijk om militaire post zijn gegaan, doch de ervaring uit die oorlog kwamen de latere burger luchtvaart zeker ten goede. Al in 1918 bestonden er verschillende afspraken tussen de PTT en de KLM wegens luchtpostvervoer en in 1919 slaagde de KLM erin om een overeenkomst te sluiten met de General Post Office, voor het vervoer van de Nederland-Engelse luchtpost. In 1935 waren we al zover, dat er internationale afspraken werden gemaakt over verlies, ontvreemding, beroving en beschadiging van post, ongeacht of deze was aangetekend of niet.

 

Een van de absolute pioniers op het gebied van postvluchten is ongetwijfeld de Nederlandse luitenant George Alexander Koppen. Een neef van deze George Koppen, P.L. Koppen heeft in het boek “Waag veel, riskeer niets” op schitterende wijze weergegeven hoe de levensloop en de carrière van George Koppen zijn verlopen. Een alinea uit het voorwoord van het boek:

 

“Als jong luitenant van het Wapen der Artillerie behoorde George Koppen tot de eerste lichting militaire vliegers die op de bakermat van de Koninklijke Luchtmacht, de vlieghei te Soesterberg, werd opgeleid. Grote bekendheid verwierf hij in 1927 toen hij met de Fokker F-VII “Postduif” van de KLM de eerste officiële postvlucht maakte van Amsterdam naar Batavia en vice verse in de recordtijd van negen dagen heen en tien dagen terug.”

 

Koppen, die de bijnaam “Naps” had, had in 1920 al vergevorderde plannen om de vlucht van Amsterdam naar Batavia te gaan maken. Speciaal hiervoor werd een éénmotorige tweedekker Albatros C XV uit Duitsland ingevoerd. Die invoer uit Duitsland is vermoedelijk de reden geweest, dat de geplande vlucht niet door kon gaan. Engeland wilde geen toestemming geven om over het toenmalige Mesopotamie te vliegen in een vliegtuig dat in Duitsland was vervaardigd. Uiteindelijk duurde het nog tot 1 oktober 1927 voordat Koppen, samen met de bemanningsleden Frijns en Ellerman, naar Nederlands Indië kon vertrekken.