Uiver
Evenals de in de vorige pagina's besproken Pander Postjager (PH-OST), heeft ook de Uiver (PH-AJU) een kort leven bij de KLM gehad. Een turbulent leven, dat wel en dat heeft er ook voor gezorgd, dat de Uiver één van de bekendste vliegtuigen van de KLM vloot is geworden.
De originele Uiver was een DC-2 van de fabriek Douglas Aircraft Company met het serienummer 1317 en met de typeaanduiding DC-2-115A. Het was een tweemotorig toestel dat geheel van aluminium was gebouwd. De KLM bestelde het toestel in maart 1934 bij de fabrikant en in september 1934 werd het met de s.s. Statendam vanuit Amerika naar Nederland overgebracht. Door de technische dienst van de KLM in de Waalhaven werd het toestel in elkaar gezet. In september werd het toestel ook ingeschreven in het Nederlands Burgerluchtvaartregister.
In de volgende pagina's worden de verhalen rond de London - Melbourne Airrace en de daarop volgende noodlottig afgelopen Kerstvlucht, nader belicht.
Op dit moment is er echter nog een DC-2 Uiver in Nederlands bezit. Deze DC-2 heeft het serienummer 1404 en de typeaanduiding is DC2-142/R2D-1, waarbij opgemerkt wordt, dat de laatste 4 symbolen staan voor een militaire aanduiding uit de Verenigde Staten. Deze DC-2 wordt in 1983 door de KLM geleend van de eigenaar om ermee de Memorial Flight London Melbourne in 1984 te gaan uitvoeren. Het toestel was op dat moment eigendom van Colgate W. Darden uit de Verenigde Staten. Na de Memorial Flight ging het toestel weer terug naar de eigenaar.
Het Aviodrome, dat toch wel zo'n beetje als de schatbewaarder van de Nederlandse luchtvaart mag worden beschouwd, had er echter haar zinnen op gezet om de DC-2 aan te kopen en hem op die manier voor sloop te behoeden. In oktober 1999 is de aankoop een feit en sinds die tijd heeft een "vernieuwde" Uiver een prominente plaats bij het Aviodrome te Lelystad.