London - Melbourne Memorial Flight 1984

In de 2e helft van 1983 werd het besluit genomen om de vlucht London - Melbourne van 1934, in 1984 nog eens te vliegen met een DC-2. De originele Uiver was verongelukt tijdens een speciale Kerstvlucht in 1934 en er moest dus gezocht worden naar een nog vliegende DC-2. In de Verenigde Staten bleek er nog een te zijn. De eigenaar was ene Colgate W. Darden uit South Carolina. Er wordt een afspraak gemaakt met die eigenaar en hij stemt erin toe, dat de KLM het toestel leent om de vkucht van London naar Melbourne in 1984 nog een keer te maken. Alles om te herdenken, dat de originele vlucht 50 jaar geleden had plaatsgevonden. In september 1983 werd het toestel in de KLM kleuren gespoten en werd hij identiek gemaakt aan de originele Uiver.

Intussen was er een enorme promotie- en sponsoractie op touw gezet. Een greep uit de hoofdsponsors: Arrow, PTT-post, luchthaven Schiphol, Incotrans, KLM, Fokker, Holland International, Exportbevordering en voorlichtingsdienst Holland, Philips, DAF, Button express, Hill and Knowlton, Bendix, Heineken, Shell, De Telegraaf, XP parcel service, maar ook International Souvenirs Industries, Koninklijke Begeer, Modo van Gelder, van Stolk en Reese, Neroc in Leiden, GRV Offset, Button Boss Recru en nog veel meer.

 

 

 

 

 

 Op de rechtse enveloppe ontbreekt het "stempel" dat de post ivm motorstoring verder werd vervoerd per KLM Cargo.

 

 

 

 

Op de linker enveloppe ontbreekt niet alleen het "motorstoring"stempel, maar ook de tekst over de sponsoring ontbreekt.

 

De Zegelkoerier uit Vlaardingen, in samenwerking met de Stichting Uiver Memorial uit Amstelveen stelde van alles in het werk om mensen donateur te maken met als tegenprestatie een enveloppe, die met deze Memorial Flight was meegevlogen en een geplastificeerd bewijs van deelname. Die enveloppe kostte dan fl.25,-. 

In de enveloppe zat een certificaat, dat een soort bevestiging bevatte, dat de bezitter officieel sponsor was van de vlucht. Op de achterzijde waren specificaties van de Uiver opgenomen. Van dit certificaat zijn twee kleuren bekend.

 

 

 

 

 

 

Ook de PTT liet van zich horen en kwam met een speciale kaart, die men kon laten meevliegen en die dan gestempeld en wel terug kwam bij de afzender.

 

 

 

 

 

 

Deze kaart is voorzien van een donkerviolet vertrekstempel. Hetzelfde stempel is er ook in de kleur grijszwart. Opvallend is, dat de PTT de enige instantie is, die dit ronde speciale stempel gebruikt heeft. ALLE andere post die voor deze vlucht bestemd was, ongeacht of het nu van een organisatie of van een particulier was, werd voorzien van een ander speciaal stempel. De enige overeenkomst was een afbeelding van de Uiver, vliegend naar links. Van dit stempel is slechts één type bekend.

Alle post die terug kwam uit Australie, was voorzien van een stempel van Melbourne Airport. Daar zijn inmiddels 5 types van bekend. De verschillen zitten dan in de dikte van de symbolen van de datum, lijnen onder en/of onder en boven de datum, de totale lengte van de datum en de positie van die datum. Er zijn nog meer kleine onderlinge verschillen, maar die vallen minder op. Voor de echte specialisten onder ons heb ik de verschillende types op een afzonderlijke pagina ondergebracht.

Dit is echter nog niet de laatste verrassing die de kaarten in petto hebben. Het blauwe luchtpost - par avion vignet op de kaarten bestaat in twee varianten. Het meest opvallend is het kleurverschil, maar zoals u ook in uw eigen verzameling zult zien, heeft het lichtblauwe vignet een klein extra wit pijltje linksonder en zijn de onderste drie grote pijlen duidelijk anders van vorm, dan diezelfde pijlen op de donkerblauwe versie.

Er verschenen nog veel meer herdenkingsenveloppen die door instellingen, maar ook door particulieren later als collectors-items op de markt werden gebracht.

De Vlucht. Op 18 december 1983 vertrekt de Uiver (vluchtnummer KL065) naar Mildenhall voor de officiele start van de Memorial Flight. De aankomst in Melbourne is op 5 februari 1984. Dat was nu niet bepaald een snelheidsrecord, maar dat was ook niet de bedoeling. Op elke plaats waar geland werd, werd uitgebreid de tijd genomen om de deel te nemen aan de georganiseerde festiviteiten. Overal werd de Uiver met enthausiasme ontvangen en overal werd de bemanning, bestaande uit de heren Plesman, Schouten, Pijpstra en Degenaars met veel egards ontvangen. De vlucht werd ook gebruikt om zakelijke relaties op te bouwen of uit te breiden.