HM onderzeeboot K XVIII
Een staaltje van Nederlands vakmanschap op nautisch en technisch gebied. Zo mocht de Hr.Ms. onderzeeboot K XVIII wel genoemd worden. Het schip werd op 10 juni 1931 op stapel gezet bij het voormalige Feijenoord te Rotterdam em werd daar op 27 september 1932 te water gelaten. Het schip werd vervolgens afgebouwd bij de NV Wilton-Feijenoord te Schiedam en op 23 maart 1934 in dienst van de Koninklijke Marine gesteld.
Het schip werd uitgekozen om een wereldreis te gaan maken van Nederland naar Soerabaja, maar dan volgens een route die 22.710 zeemijlen lang was. De reis was bedoeld als een test voor materiaal en bemanning. Aan boord was ook Prof. Dr. F.A. Vening Meinesz die specifiek onderzoek deed naar de aspecten van de zwaartekracht.
De KLM had intussen een afspraak gemaakt met de Minister van Defensie en had voor elkaar gekregen, dat de K XVIII een aanzienlijk stuk van haar route zou afwijken om als radiobaken te dienen voor de "Snip", toevallig ook een XVIII maar dan van Fokker, die een gewaagde oversteek naar Suriname ondernam. Hieronder een citaat uit het boekwerk "De wereldreis van H.M.KXVIII" van de toenmalige handelsdrukkerij Holdert & Co te Amsterdam.
....Van St. Vincent maakten we een zijsprong tot ongeveer midden in den Oceaan, waar wij onze post betrokken, teneinde van daaruit onze richtingseinen aan de "Snip" te geven, tijdens de lange oversteek van dit KLM-vliegtuig over zee. De spanning aan boord was groot, al werden we teleurgesteld toen dit vliegtuig op den avond van 21 December over ons heenvloog, maar wij het niet konden zien door de wolkenlaag, die toen helaas den hemel bedekte. Het was pech, want den vorigen dag was het een prachtige tropische maanavond geweest. De draadlooze verbinding werkte echter goed en het was ons een grote voldoening toen we het bericht ontvingen, dat de gezagvoerder Hondong en zijn bemanning veilig hun plaats van bestemming hadden bereikt en toen we later van de directie van de KLM zoowel als van de opvarenden van de "Snip" vernamen, dat de door ons verstrekte gegevens van groote waarde waren geweest voor het slagen van de overzeesche vliegtocht....
Op de onderstaande routekaart is duidelijk te zien, op welk punt door de K XVIII van de route werd afgeweken.
0-0-0