portvrije luchtpostbladen

Eindelijk, na meer dan anderhalf jaar vergaderen, ministeriele overleggen, dienstorders, verwijten en concessies, was het dan zover. Op 1 november 1947 werden de portvrije militaire luchtpostbladen officieel in gebruik genomen. De briefjes waren al eerder beschikbaar en bekend is, dat ze al sinds half oktober 1947 werden gebruikt.Het was een opvouwbare brief die minder dan 5 gram woog en waarin niets mocht worden ingesloten. In eerste instantie mochten de militairen per 20 per maand versturen, maar die voorwaarde werd later ingetrokken. Door de al eerder genoemde papierschaarste, was de kwaliteit van de luchtpostbladen vrij slecht. De eerste versies waren niet voorzien van voorgelijmde sluitkleppen en ze waren op de vouwranden niet geperforeerd. Gevolg hiervan was, dat het bij het openen van de briefjes nogal eens voorkwam, dat ze zodanig vreemd scheurden, dat het lezen er niet makkelijker op werd. Dat kwam ook, omdat er soms lijmsoorten gebruikt werden, die door het papier heen trokken en dus ook andere delen aan elkaar lijmde.

Het hele verhaal over de tot stand koming van de briefjes en de commentaren van de soldaten, is opgetekend in het boekwerkje "de Postbladenkwestie" van Ir. C. Stapel, dat in 1980 door de Nederlandse Vereniging van Poststukken- en Poststempelverzamelaars ( Po en Po) is uitgegeven. www.po-en-po.nl

 

In de loop der tijd verschenen er 14 verschillende luchtpostbladen. De eerste 10 lijken op elkaar, maar na bestudering blijken er binnen die 10 soorten, 39 varianten te zijn. Van tijd tot tijd komen er nog steeds luchtpostbladen tevoorschijn, die een variant blijken te zijn, die nog niet bekend was. De grootste verschillen zitten in de teksten op de adres- en afzenderzijde van de briefjes, maar ook lettertypen en letter- en regelafstanden en afmetingen wijken nogal eens af.

 

 

 

                                            nieuw lettertype "luchtpostbrief"

 

 

 

 

 

 

extra verticale lijn naast de adressering

 

 

 

 

 

                                        De N achter "actieve" is verwijderd.

 

 

 

 

 

Weer een ander lettertype "Luchtpostbrief".

Dit betreft luchtpostblad nr. 10. Het enige blad dat met dit lettertype is uitgevoerd. Dit blad is alleen uitgegeven met een Kerstillustratie aan de binnenzijde. Zie hiervoor het hoofdstuk "geillustreerde luchtpostbladen".

 

Vanaf nummer 11 beginnen de luchtpostbladen de vorm en het lettertype te vertonen van de postbladen en luchtpostbladen die later voor het normale postverkeer werden gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder is een compilatie van de verschillende afzenderteksten van de luchtpostbladen weergegeven. De afbeeldingen spreken voor zich. Dan zijn er nog de verschillen in de diverse drukmerken, die de drukkerijen op de postbladen vermeldden. Die zal ik u besparen. Voor bijzonderheden daarover raad ik u aan om het eerdergenoemde boekwerkje van Ir. C. Stapel te lezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0-0-0