Zilvermeeuw

Het was de bedoeling van de KLM, om de Zilvermeeuw de strijd te laten aangaan met de Pander Postjager, waar het ging om een recordvlucht naar Indie. De nieuwe Fokker F-XX was er helemaal klaar voor.

Het was een prachtig toestel en er waren mensen, die vonden, dat er een gelijkenis was met de Pander Postjager. Dat zal misschien wel waar zijn, maar er was sowieso één enorm verschil. De motoren van de Fokker hingen vrij onder de vleugel, terwijl de motoren van de Postjager voor een deel in de vleugels geintegreerd waren. Dat zal dus een groot verschil in aerodynamica tot gevolg hebben gehad. Dat heeft de bouw zeker beinvloed.

Dat de KLM overtuigd was van het succes dat de Zilvermeeuw zou gaan halen, bleek wel uit het logo, dat men voor deze vlucht had ontworden (de Zilvermeeuw in een kerstversiering) en uit de voorgedrukte enveloppen, die voor deze vlucht ter beschikking werden gesteld.

Op deze enveloppe is het speciale Zilvermeeuw stempel duidelijk zichtbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Er werden ook gewone enveloppen aangeboden om met de Kerstvlucht van de Zilvermeeuw te worden meegezonden. Ook hier is het speciale stempel weer goed zichtbaar. Dit stempel bestaat  trouwens in twee varianten: in wijnrode kleur, zoals hier afgebeeld en in oranjerode kleur.

 

De vlucht ging echter niet door. Door een motorstoring die niet meteen verholpen kon worden, moest de Zilvermeeuw aan de grond blijven. Omdat de post toch op tijd, dat wil zeggen vóór de Kerst van 1933, in Indië moest zijn, werd een beroep gedaan op de Pelikaan, een Fokker F-XIII, die zijn sporen op het traject Amsterdam-Batavia al ruimschoots had verdiend.