Pander Postjager
In Nederland bestonden naast de Fokker fabriek nog enkele ondernemingen die zich ook met vliegtuigbouw bezig hielden. De meest bekende hiervan waren de Koolhovenfabriek en de Panderfabriek. De Panderfabriek in Den Haag maakte sportvliegtuigen. In dat bedrijf liepen echter ook mensen rond met het idee om postvluchten te gaan scheiden van de passagiersvluchten. Post had immers geen nachtrust nodig en er kon dus langer gevlogen worden, waardoor de totale vluchtduur kon worden teruggebracht.
Ook Ir. H. Slot van de Panderfabriek zag wel iets in dat idee en hij ontwierp een driemotorig vliegtuig, speciaal voor een recordvlucht naar Batavia, in minder dan 50 uren. Hoewel de KLM en ook de PTT nog wel wat bezwaren hadden tegen dit "moderne" gedoe met hoge snelheden, bracht de PTT toch een speciaal zegel uit voor deze recordpoging, die rond de Kerst 1933 zou worden uitgevoerd. (het driehoekzegel waarover al eerder werd geschreven).
Op 9 december 1933 zou de Postjager, zoals het Pander toestel werd genoemd, voor de recordpoging naar Batavia vertrekken. De Postjager stond geregistreerd als PH-OST.
Het toestel had 217 kg post aan boord, voor het grootste deel bestaand uit speciale kaarten, die via het hoofd der posterijen te Bandoeng weer terug gezonden moesten worden naar de afzenders. Deze kaarten waren speciaal voor deze gelegenheid gedrukt. Er zijn kaarten waarop een deel van de tekst op de achterzijde in rood is afgedrukt en kaarten waarom die tekst in grijze letters is afgedrukt. Kaarten waarop die bewuste tekst helemal niet voorkomt, waren alleen bestemd voor de terugvlucht.
Natuurlijk werd er ook gewone post met deze vlucht meegezonden met meestal als eindbestemming een plaats in Nederlands Indië. Bekend is, dat er onderweg tijdens tussenlandingen ook nog post is ingenomen. Op de getoonde enveloppe is het speciale vluchtstempel in de rechterbovenhoek goed zichtbaar.
De start van goed, maar de vlucht liep niet volgens plan. Na een tussenlanding in Rome werd koers gezet naar Athene. Echter door motorpech boven de Adriatische zee was de bemanning genoodzaakt om terug te keren naar een militair vliegveld in Grottaglie in Italie. Omdat het er naar uitzag, dat de Postjager niet voor de Kerst in Indië zou aankomen, werd besloten om de post met een Brits toestel van Brindisi naar Cairo over te brengen, alwaar het kon worden overgenomen door het Nederlandse toestel, de IJsvogel. Dat gebeurde ook, echter....De IJsvogel kreeg in Brits Indië motorpech en moest in Jodhpur aan de grond blijven.
Alle hoop in Nederland was toen gevestigd op de Zilvermeeuw, een splinternieuwe Fokker F-XX, die voorbestemd was om de recordpoging van de Postjager te volbrengen.