Afwerking post

Heenvlucht.

Bij de ramp met de Uiver, waarbij ook sprake was van brand, werd een groot deel van de post totaal vernietigd. Alle post die op de plaats van de ramp was aangetroffen werd voor een deel in Rutbah Wells en voor een deel in Bagdad overgeladen in de Rijstvogel, die het vervolgens meenam naar Nederlands Indie. Uiteindelijk bleek, dat van 40 kg post niet meer kon worden vastgesteld wie de geadresseerde of de afzender was geweest. Ongeveer 700 poststukken werden met hulp van de Irakese postorganisatie uiteindelijk teruggezonden naar de afzenders in Nederland.

Onbeschadigde speciale Kerstvlucht enveloppen met resp. groene en zwarte opdruk.

 

 

 

Later bleek, dat een verzamelaar uit Beyrouth tijdens een autorit door de woestijn, een aantal poststukken van de Uiver had meegenomen. Hij bood die stukken later te koop aan, aan philatelisten. In Engeland werden 84 van deze poststukken op een veiling te koop aangeboden. Met hulp van de Britse autoreiteiten werden ook deze stukken terugbezorgd bij de oorspronkelijke afzenders in Nederland. Alle beschadigde stukken, die door de PTT te Bandoeng naar de geadresseerden of weer terug naar de afzenders werden gestuurd, waren vergezeld van een strookje met daarop een tekst, die aangaf, dat de post was beschadigd door de ramp met de Uiver.

 

 

 

 

 

 

Ook een pakket met 50 stuks speciale SCVT enveloppen, die hadden meegevlogen met de London-Melbourne race en die nu, na te zijn ondertekend door de bemanning van die vlucht, weer terug moesten naar Nederlands Indie, waren aan boord van de rampvlucht. Hierover is in het hoofdstuk "Uiver Melbourne Race" al uitgebreid geschreven.

Retourvlucht.

Vanzelfsprekend waren er voor de retourvlucht van de Uiver ook diverse voorbereidingen getroffen. Er waren speciale enveloppen en speciale stempels. Niemand had er rekening mee gehouden, dat de recordpoging van de Uiver zou kunnen mislukken. De Uiver had tijdens de Londion-Melbourne Race immers aangetoond een prima toestel te zijn, met geweldige mogelijkheden. De realiteit was anders.

 

Een speciaal voor de retourvlucht van de Uiver ontworpen enveloppe.

 

 

  

 

 

 

                           Het speciale Uiver stempel uit Soerabaja.

 

De post die aanvankelijk met de Uiver vanuit Nederlands Indie retour zou worden gezonden werd nu "met het vliegtuig van de luchtdienst Amsterdam-Bandoeng, dat Donderdag 3 januari 1935 hier te lande wordt verwacht" naar Nederland gezonden. Op deze wijze maakte de PTT in haar circulaire P.476 bekend, dat de IJsvogel de retourpost zou vervoeren.

 

 

 

 

 

 

 

Ook de enveloppen die eerder in 1934 waren gebruikt ten behoeve van het Tuberculosefonds werden door middel van opdrukken bestemd voor de retourvlucht van de Uiver. Hier twee voorbeelden van die opdrukken.

-0-0-0-0-