3x per week dienst

Op 2 oktober 1937 vond vanuit Amsterdam de eerste vlucht plaats van de geregelde 3x per week dienst tussen Nederland en Nederlands Indie. In Nederland werden hiervoor door de KLM bijzondere enveloppen ter beschikking gesteld, waarvan de opbrengst ten goede kwam van het Nationaal Luchtvaartfonds.

Een bijzondere enveloppe voor de heenvlucht.

 

 

 Een bijzondere enveloppe, gebruikt voor de heen- en de terugvlucht van 23 okt 1937

 

 

 

Er werd natuurlijk ook gewone post met deze eerste vlucht verzonden. Het was immers een normale postvlucht.

 

 

Gewone post waarop handmatig is aangegeven, dat het met deze vlucht verzonden moest worden.

 

 

 

Deze eerste vlucht vanuit Nederland, die met een DC-3 de PH-ALT, de Torenvalk werd uitgevoerd, kwam op 8 oktober 1937 in Batavia aan. Het was de bedoeling, dat de eerste vlucht van de 3x per week dienst vanuit Nederlands Indie op 9 oktober 1937 zou vertrekken. Weer met de PH-ALT, de Torenvalk. De officiele eerste vlucht werd echter uitgesteld tot 23 oktober 1937. Dit was het rechtstreeks gevolg van het verongelukken van de PH-ALS de Specht in Palembang op 6 oktober 1937. Er lag  al een hele lading post klaar om met die eerste vlucht te worden verzonden. Een deel van deze post bestond uit bijzondere enveloppen.  In Nederlands Indie waren door de KLM ook bijzondere enveloppen ter beschikking gesteld, waarop de datum 9 oktober vermeld stond. Deze post is toen toch op 9 oktober 1937 met de Torenvalk verzonden, maar dan als gewone lijnvlucht.

 een bijzondere enveloppe met de datum 9 oct 1937

 

 

 

Maar ook de Vereeniging: Indo Europeesche Vrouwen Arbeid had voor deze gelegenheid een speciale enveloppe uitgegeven. Ook daarop was de datum 9 october 1937 gedrukt. Deze enveloppen werden zowel voor de vlucht van 9 october als voor de vlucht van 23 october gebruikt. Het onderscheid is te vinden in de afstempeling.

 

 

 

De bijzondere enveloppen die door de KLM ter beschikking waren gesteld werden voor de beide vluchten gebruikt. Op die enveloppen is het onderscheid niet alleen te zien aan de afstempeling, maar veelal ook aan de aanpassingen op die enveloppen. Hieronder een paar voorbeelden daarvan.

 

 

Met de hand bijgeschreven, dat de enveloppe met de vlucht van 23 oct is verzonden.

 

 

 

Nieuwe datum op de enveloppe gedrukt, terwijl de oude datum is "weggewerkt".

 

 

 

Nieuwe datum handmatig aangepast.

 

 

Bijna vanzelfsprekend verscheen er ook een bijzondere enveloppe met daarop de nieuwe datum 23 oct. 1937. Op het afgebeelde exemplaar staat vermeld, dat het vervoer naar Penang door de KNILM werd uitgevoerd. Dit ongebruikelijke tussentransport was noodzakelijk omdat van 16 oct 1937 tot 15 mei 1938 het vliegveld van Medan onbruikbaar was voor de KLM. De KNILM verzorgde in die periode het vervoer van post en passagiers tussen Medan en Penang.

 

 

 

 

 

 

Ook de instantie die zich bezig hield met de promotie van de Jamboree zegels zag mogelijkheden om via die vlucht, aandacht te vragen. Zij kwamen ook met een bijzondere enveloppe. Deze werd verzonden met de vlucht van 23 oct. 1937.

 

Er was natuurlijk ook gewone post die vanuit Nederlands Indie met deze vlucht de wereld in gezonden werd. Hier een enveloppe die via Amsterdam is doorgezonden naar Suriname en waar de afzender op vermeld had, dat de brief met de eerste vlucht van de 3x weekse dienst moest worden verzonden.

 

 

 

 

Tot slot een zogenaamde giro-enveloppe met daarop een promotiestempel, waarmee de PTT de aandacht vestigt op de 3x per week dienst tussen Nederland en Nederlands Indie.

 

 

 

 

 

Bij de bijzondere enveloppen die voor de vlucht van 9 danwel 23 october 1937 door de KLM ter beschikking werden gesteld, bestaan voorts nog verschillen in afmeting en in drukkersmerken.

-.-.-.-